Eerste kennismaking met de Panasonic DMC-GH3

Zaterdag 20 oktober 2012 maakte ik (samen met een aantal andere gelukkigen) op uitnodiging van Focus media en Panasonic Nederland een testdag mee, waarbij we de nieuwe Panasonic DMC-GH3 camera aan de tand konden voelen.



Het was puur een eerste kennismaking, dus dit verslag en de video moeten dan ook niet worden opgevat als een echte test. Het zijn puur mijn persoonlijke observaties gebaseerd op een niet wetenschappelijke methode van uitproberen door ondergetekende.
De GH3 die we mochten gebruiken was bovendien een pre-productie model waarbij zowel de firmware nog niet definitief was (0.5) en ook de body nog op minieme puntjes zal worden aangepast.

First Impressions of the Panasonic GH3 (test footage with firmware 0.5)



Ik was vooral geinteresseerd in twee hoofdzaken, nl.
1) Is t.o.v. de GH2 de body verbeterd in opbouw en duurzaamheid. M.a.w. kan ik hem beter vasthouden en kan er beter in buiten omstandigheden gewerkt worden?
2) Is er (mede als gevolg van de vele hacks van gebruikers op de GH2) geluisterd naar de gebruikers en dus sterke verbeteringen aangebracht op het codec?


Body en constructie

Over de body kan ik kort zijn, die is zeer verbeterd t.o.v. de GH2, er is sprake van een minder ‘plasticy’ feel (de body is dan ook uit titanium opgebouwd) en de algehele ‘lay-out’ is ook sterk verbeterd. Ben je bij de GH2 nogal snel ongewild op allerlei knoppen aan het drukken (die min of meer op een hoopje zijn geplaatst) de iets ruimere body van de GH 3 geeft meer ruimte voor je hand zonder dat je ongewild functies activeert. De knoppen zijn ook beter geplaatst (de WB, ISO knoppen zijn bv naar bovenop de body verhuist) en er zijn (heel goed!) 5 door de gebruiker te programmeren functietoetsen te vinden. Ook de play (terugspeel) knop is verhuisd naar een betere plek. Wat ik nog mis is een soort ‘lock-all’ toets waarmee je alle knoppen “dood’ maakt zodat je je geen zorgen hoeft te maken dat je tijdens het draaien iets per ongeluk aanraakt.

Het OLED scherm is werkelijk geweldig; een hoge resolutie en ook in daglicht nog goed te gebruiken. EVF is in resolutie verbeterd, dus je kan nu ook door de EVF best aardig scherpstellen. Beide een sterke verbetering t.o.v. de GH2.

Codecs

Wat betreft de kwaliteit van het codec, ook daar ben ik nu al behoorlijk enthousiast over, allereerst is er de mogelijkheid om direct in een quicktime (.mov) wrapper op te nemen wat de verwerking in de montage een stuk aangenamer maakt.

Ik heb het opgenomen materiaal, dat even snel in een uurtje onder ongecontroleerde omstandigheden gemaakt moest worden, behoorlijk aan de tand gevoeld in de montage. Mijn eerste indruk is dat het materiaal veel meer te bieden heeft dan dat van de GH2. Zowel op het gebied van ‘latitude’ als kleurdiepte. In de video zie je een aantal testen met allerlei kleurcorrecties, ik heb gezocht naar de grenzen van het materiaal. Volgens mij biedt de GH3 niet direct dezelfde picture profiles als de GH2 (vivid, nostalgic etc) dus ik kon niet met enkele vertrouwde instellingen werken, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat de GH3 in de stand 1080p25 in 72Mbps intra all i-frame H264 codec (waar ik alles mee heb gedraaid) zeer ruisvrij is en veel ruimte biedt aan kleurcorrectie.
Dat kun je voornamelijk zien in de instellingen waarbij ik in de 3-way CC van FCP het black level van 0 naar 70 hebt getild en die waar ik de mid-level naar 170 hebt gedraaid. Ik trof bijna geen ruis (weliswaar op 200 ASA, andere waardes heb ik niet kunnen uitproberen helaas) en geen blokjes of andere artifacten aan, die ik bij de GH2 wel al snel aantref. Kortom een sterke verbetering, en ik moet zeggen dat de All-Intra me zeer doet denken aan het professionele DVCPRO of AVCIntra codec van de broadcast camera’s van Panasonic waar ik ook veel mee werk.

Nog meer verbeteringen/nieuwigheden, even in telegram stijl

- WIFI connectie via eigen netwerk naar I-pad/Iphone of Android; dat betekent live afkijken en instellingen maken op je tablet of smartphone
- Een batterygrip (met 1 extra batterij) is beschikbaar!
- Quadcore beeldprocessor, zeer snel dus toekomstige verbeteringen in firmware zijn mogelijk.

Helemaal geen nadelen?

Nou, het viel me op dat de ASA range van 200 naar 3200 liep, dat valt wat tegen, met de GH2 hack kan je moeiteloos naar 12.800, misschien is dit nog een beperking die in de uiteindelijke firmware van de GH3 wordt opgeheven. De ASA waarden van het fotografie deel zijn immers 125-25.600. Misschien hangt het ook af van het gebruikte codec, dat wordt dus nog even afwachten.
Verder viel het me op dat de gammashift die je op de GH2 ziet als de camera van live-view schakelt naar opname ook op de GH3 nog steeds aanwezig is, ook dit wordt hopelijk nog opgelost in de uiteindelijke frmware. Het is echt van cruciaal belang om tijdens het ‘zetten’ van een shot een betrouwbare diafragma setting te kunnen maken. Conclusie: Ja die gaat worden aangeschaft!
Zeker ook met batterygrip, want dat geeft de camera meer gewicht en stabiliteit en dat is voor mij als filmer heel belangrijk. Afgezien van het feit dat je twee x zo lang kan draaien natuurlijk.
Als je het materiaal echt goed wilt beoordelen, download dan de de film via Vimeo. Ik heb geprobeerd een zo hoog mogelijk bitrate te gebruiken (70 Mbps), er zit dus wel degelijk een verslechtering in tov het sourde materiaal maar het geeft een betere indruk dan de hier getoonde versie, die gaat door de vimeo-encoding heen en dat geeft veel artefacten.

Door John Twigt

  • English language version